PA* del 6

Nu sitter jag här och skriver på mitt 6:e projektinlägg klockan någonting efter elva på kvällen!

Jag har ångest över projektet, ångest, ångest, ångest.
Stressen börjar bli påtaglig och ju mer jag tänker på något så fasansfullt som mitt projektarbete - så ryser jag i hela kroppen av förskräckelse! Ni kanske tror att jag över driver? OH, nej ni behöver inte tvivla... Jag har påbörjat ett projektarbete tre gånger redan och varje gång har det gått åt skogen! Jag HATAR detta... Jag vill bara ge upp som alla andra gånger men "jag får inte" blablabla...


"ångest, tillstånd av skräck, oro och spänning. Ångest kan vara orsakad av verkliga situationer som hot, livsförändringar som innebär ett allvarligt misslyckande eller förlust vid dödsfall eller separation." [090313]

Jag ska alltså analysera mig själv och hittills har jagbara fått bekräftat vad jag redan visste. Att när jag hamnar i situationer då jag märker att min självbild inte stämmer överens med verkligheten så börjar marken under mina fötter att vibrera på ett sätt som gör att jag tar ett steg tillbaka och försöker undvika mina brister.
Men på vilket sätt provocerar mitt betende mig själv? Vad gör att jag blir orolig på ett sådant kraftigt sätt att jag skapar en ressist ans mot själva processen?

Målet var att jag genom att kartlägga min vikt skulle kunna förändra min självbild! Självbilden står fortfarande på en otroligt stadig grund - det är inte mig det är fel på utan vägen mot mitt mål det finns stora brister i!



Mitt liv just nu cirkulerar kring filosofen Jean Paul Sartré beskrev:
"existensen föregår essensen" "essensen föregår existensen"

"Existentialismens nyckelbegrepp

- Existens
- Frihet
- Val
- Ångest
- Au-/inautentiskt liv
- Ansvar"
[090313]
  1. Jag existerar
  2. Jag har friheten att göra hur mycket eller hur lite med min frihet, mitt liv som jag vill.
  3. Jag har alltså ett val att göra i alla situationer även om mitt val är att inte göra någonting alls.
  4. pga valen, friheten och existensen så bidrar det till ångest
  5. Au-/inautentiskt liv - "Flow uppstår när vi ställs inför en viktig utmaning och när vår förmåga att klara av uppgiften är helt i nivå med uppgiftens krav. Är det för lätt blir man apatisk och uttråkade är det för svårt blir vi frustrerade och får ont i magen." [090313]
  6. Ansvar

Men varför har jag helt plötsligt blandat in existensialism i en ända stor röra och babblar om dess sex stöttepelare?

För att jag anser att jag har kommit till en fas i mitt liv då det är dags att istället för att få ångest över -Existensen-Friheten-Valen- så är det dags för mig att sluta springa, sluta undvika mitt ansvar.

Mitt liv min existens föregick min faktiska mening och det är jag som måste ta ansvar göra aktiva val och ansvara över mig själv och mina val i sann existensialistisk bemärkelse!



Länkar

  • PA* del 6 
  • PA* del 5
  • PA* del 4
  • PA* del 3
  • PA* del 2
  • PA* del 1

  • Kommentarer
    Postat av: www.alexandrastyle.se

    Menar du på headern, jaa det är lite klurigt det där. Kolla in designaminblogg.se där får man mycket bra tips =)



    //

    www.alexandrastyle.se

    2009-03-22 @ 22:18:35
    URL: http://www.alexandrastyle.se

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0